Hatsune Miku’s Never-ending “Play”
初音ミクという終わらない「遊び」Sponsored Links
“Hatsune Miku” is the name of the singing voice synthesizier software that was released by the Crypton Future Media Company back in August 2007. At least, that was the original meaning behind “Hatsune Miku”. Now, however, whenever we speak the name Hatsune Miku, we’re not just talking about the software. With her long, blue green twintails swaying behind her on the stage, Hatsune Miku is the “diva” that so many crazed fans wave their glow sticks for at concerts around the world. This “imaginary” singer sparked a huge physical movement, which became a huge phenomenon. In fact, it continues even today. And within it, you could argue that she does indeed, “exist”.
「初音ミク」は、2007年8月にクリプトン・フューチャー・メディア社がリリースした歌声合成ソフトの名前である。というのが、本来的な意味における「初音ミク」だ。が、今、僕たちが口にする「初音ミク」は、ソフトとしてのそれだけを指してはいない。長いブルーグリーンのツインテールをステージ上で揺らし、世界中のライブ会場でブルーグリーンのサイリウムを振り上げる観客たちを熱狂させる“歌姫”、それが「初音ミク」だ。この物理的には「存在しない」シンガーが巻き起こした大きなムーブメントは、一つの現象となった。そして今もなおこの現象は継続中だ。そこでは、「初音ミク」は、確かにそこに「存在」している。
So far in 2016, Hatsune Miku has made more than 20 live show appearances. Starting from when she took the stage in Zepp Fukuoka on March 23rd, she traveled to five major cities in Japan giving 12 performances in total, and then, continuing from April, she began a tour spanning three countries and 10 cities in North America. Cities she visited cities included seven in the United States: Seattle, San Francisco, Los Angeles, Dallas, Houston, Chicago, and New York, her first show in Toronto, Canada, and additional two first performances in Mexico in Monterrey and Mexico City. Then, in June, she put on three shows in Taiwan. She’ll return to Japan in September, where she plans on appearing in large-scale events like “Hatsune Miku Magical Mirai 2016” at Makuhari Messe. In all fairness, this isn’t the story of an actual singer. This is the story of a Hatsune Miku that doesn’t really exist.
2016年になってからの「初音ミク」の公式ライブ公演数は20以上に及ぶ。3月23日、Zepp 福岡でのステージを皮切りに、日本の5都市で全12公演を行ない、続けて4月末からは北米3か国全10都市をめぐるツアーが始まった。アメリカはシアトル、サンフランシスコ、ロサンゼルス、ダラス、ヒューストン、シカゴ、ニューヨークの7都市、初開催のカナダはトロント、同じく初めてとなるメキシコでは、モンテレイとメキシコシティの2都市での公演も実現した。6月には台湾で3公演を実施。そしてこの9月には再び日本で、幕張メッセを会場にした『初音ミク「マジカルミライ 2016」』という大規模イベントが予定されている。断わっておくが、これは現実のシンガーの話ではない。実際には存在しない「初音ミク」の話である。
It’s said that there are over 500,000 songs related to Hatsune Miku today. It’s a count so high that it would be impossible for one person to listen to all of them in one lifetime, with Hatsune Miku singing her way across the online world. Thanks to state-of-the-art technology, this virtual diva has materialized into one that seems to really be there. Even though everyone knows she isn’t actually real, people cheer her name whenever she descends onto stage. It’s all a kind of “play”. Everyone just enjoys pretending what it would be like if Hatsune Miku really did exist. Let me give you a similar example. Right now you could say that Pokemon GO’s explosive boom stems from the same kind of “play”.
「初音ミク」の関連楽曲は500,000曲を超えると言われている。人が一生かかってもすべてを聞くことができないほどの数の歌を、「初音ミク」は、インターネットの世界の中で歌っている。そのバーチャルな歌姫を、最先端のテクノロジーがまさに「そこにいるかのように」実体化した。誰もが本当はいないと知りながら、ステージに降臨した「初音ミク」に声援を送る。これは「遊び」なのだ。「初音ミクというシンガーが本当に存在していたら」という仮定の中で楽しむ遊び。「見立て」と言ってもいい。今、爆発的なブームとなっている「ポケモンGO」も、おそらくこの遊びの系譜と言っていいだろう。
Once we went to check out this state-of-the-art “play”. Right there before us, Hatsune Miku came “alive”. Even now, the appeal of this kind of “play” doesn’t seem like it’s going to fade anytime soon.
僕たちは「遊び」の最先端を見に行った。するとそこに「初音ミク」がいた。その遊びは今も冷めることなく続いている。
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Miku Expo official site : http://mikuexpo.com/na2016/
Miku Hatsune Magical Mirai official site : http://magicalmirai.com/2016/
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