Artificial Life and Death at Science Fiction Exhibition “install…exhibition [0516ix]”
SFの世界がここに! 三人の奇才が織りなす展示『install...exhibition [0516ix]』Sponsored Links
Photographer/graphic designer Lewo Saito, modeler Hiroto Ikeuchi, and model Riko Konoe collaborated for install…exhibition [0516ix] at the popular studio grachouchou in Asakusabashi from March 28th to March 30th.
フォトグラファーでグラフィックデザイナーのサイトウ零央、造形作家の池内啓人、モデル・近衛りこという三人の奇才がコラボレーションした展示会『install…exhibition [0516ix]』が浅草橋の人気スタジオ・グラシュシュで2017年3月28日~30日に開催された。
The exhibition which derives from a certain sci-fi novel, was a big success with 3 straight days of fans and peers of the 3 creators in attendance.
とあるSF小説の二次創作である本展示会には、連日三人のファンやクリエイターが訪れ、大盛況を博した。
At the entrance there are several large photographs and gadgets created by Hiroto Ikeuchi on display.
入口には大判の写真と池内氏が手がけたガジェットが展示されていた。
Riko Konoe is an android who is the protagonist of this story. While she may appear fleeting at first glance, her mysterious existence evokes a strong sense of life.
今回のストーリーの主人公であるアンドロイドを演じた近衛りこ。一見儚げだが、その内に強く生を感じさせる不思議な存在だ。
The time axis of the exhibition’s story is broken into 4 areas.
展示はストーリーの時間軸で4つのエリアに分かれている。
[Area of Memory] Fragments of the past and dreams are hung up.
[思い出エリア]過去のかけらと理想が散りばめられている。
[Area of the Researcher] The third-person viewpoint of observing the android.
[研究者のエリア]アンドロイドを観察する第三者の存在。
[Area of Discord] Life and death, her selection.
[葛藤エリア]生と死とは、彼女の選択。
[Area of Despair] Under black light the beauty of despair rises to the surface.
[絶望エリア]ブラックライトで浮かび上がる美しすぎる絶望。
I had a chance to speak to the trio responsible for creating such a stimulating exhibition.
この刺激的な展示を作りあげた御三方にお話を伺った。
—What is the theme of this exhibition?
この展示のテーマは?
Lewo Saito (hereafter, Lewo): It’s a spin-off exhibition based on the photobook “0.5℃16℃” that we released in the winter. The setting is the room where the humanoid android (Riko Konoe) and her clone are being observed and researched. I wanted it to be an exhibition where the sense of “impermanence” could be felt in its entirety.
サイトウ零央(以下零央):当方がこの冬に頒布した「0.5℃16℃」という写真集のスピンオフ展示です。物語に登場した人型アンドロイド(近衛りこ)のクローンと試作品の2体を研究観察する部屋という設定になっています。全体を通して「儚さ」を感じる展示にしたいと思いました。
—Was there anything in particular that you were fixated on?
特にこだわった点は何ですか?
Lewo : Because the story is about an android that exists in the past (the previous photobook) there is an area where her fragmented memories and data are on display, and also having places where the background music changed to create a flickering sensation. All the photos in the exhibition were displayed with special lights. By adjusting the amount of daylight and black light, an effect of transparency and luminescence of the skin comes out.
零央:物語としては過去に存在した(前出写真集)であろうアンドロイドの記憶やデータの欠片をエリアごとに散りばめ、また各所BGMを変えて明滅する感情を表現できたらと。展示写真に関してはすべての白を「光」で表現したことですね。デイライトとブラックライトの両方を使い、透明度が高くて発光する肌の質感を納得いくまでバランス調整しました。
—The moldings are quite striking. Please explain what you had in mind when you were making them.
造形も非常に特徴的ですが、製作した際に意識したことを教えてください。
Hiroto Ikeuchi (hereafter Ikeuchi): Because the model Konoe-san, isn’t really that “human-like”, and I mean that in a good way, I didn’t use a lot of colors in the pieces, focusing on black and white to make the best of her particular traits.
池内啓人(以下池内):モデルの近衛さんは良い意味で女性らしさや人間らしさが希薄なので、その特徴を活かすために極力色を使わず、白と黒を基調に製作しました。
—During the photo shoot, how did you end up choosing the pieces used?
撮影の時の造形のチョイスはどのようにしたのでしょう?
Ikeuchi: Konoe-san is really strong so I rushed to the location with a lot of different gadgets.
池内:近衛さんの持っている力が強いので、色々なガジェットを持って行ってその場で選んでいく形で進めました。
—Is there anything in particular that you were concerned with for the exhibition?
展示のこだわりはありますか?
Ikeuchi: It has to be how the pieces would go with the scenery. By the way, the instant photos at the exhibition were produced by the request of Lewo-san. We were able to take some proper pictures.
池内:背景と造形をいかに同化させるかですね。ちなみにこのチェキは零央さんのリクエストで作りました。しっかり撮影することもできます。
—How was it modeling this time?
今回モデルを務めてみていかがでしたか?
Riko Konoe (hereafter Konoe): I approached the shoot while thinking that I was an android. I tried my best to look pained in the scenes with the water.
近衛りこ(以下近衛):自分がアンドロイドだと思って撮影に臨みました。水を使ったシーンなど、きつい撮影もありましたが頑張りました。
—How was it seeing the exhibition take shape?
このように展示として形になった感想はいかがでしょうか?
Konoe: Actually, when I was in elementary and middle school, I was a shut-in. At that time I discovered Lewo-san’s work on the internet and admired him since then. That’s why I truly have no regrets in being able to create something together.
近衛:実は小、中学生の頃は引きこもりでした。そんな時ネットで零央さんの作品に出会いずっと憧れていました。ですから今回このように一緒に作品を作ることができて、本当に悔いがない思いです。
Under a black light the remaining life span of the android appears, which is the last day of the exhibition.
ブラックライトを当てるとアンドロイドの寿命が現れる。寿命は展示の翌日だ。
The quality of the exhibition from the story to the photographs, images, and plastic molding, was overwhelming. I have nothing but high expectations for anything that these 3 might do together in the future.
ストーリーから写真、映像、造形までどれも圧倒的なクオリティだった本展示会。三人のさらなる活躍に期待が膨らむばかりだ。
Related Links
install…exhibition [0516ix] Official site: http://0516.lewo.jp/ex.html
studio grachouchou Official site: http://grachouchou.tokyo
Lewo Saito Official site: http://lewo.jp
Lewo Saito Official Twitter: https://twitter.com/lewograph
Hiroto Ikeuchi Official site: http://ikeuchi-products.tumblr.com
Hiroto Ikeuchi Official Twitter: https://twitter.com/ik_products
Riko Konoe Official Twitter: https://twitter.com/ko_no_e
Riko Konoe Official Instagram: https://www.instagram.com/ko_no_e/
Riko Konoe Official web store: http://konoeriko.thebase.in
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