The Reason Otaku Respect Akihabara : Sacred Place as Simulation
仮想現実としての聖地・秋葉原Photo credit:clry2 / Visual hunt / CC BY-SA
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The reality of Akihabara and otaku
秋葉原とオタクの現状
Akihabara, the internationally famous attraction for otaku from all over the world, is packed with visitors looking for things from the latest in electronics and games to rare figurines and “moe”. Most travel guides for Japan have sections devoted to Akihabara and it is introduced as a place just as brilliant as Kyoto. It is filled with shops devoted to anime, games, and idol goods, which earn it a reputation of being a sacred place for otaku. This article looks at some reasons that Akihabara is praised as a mecca, referring to the relationship between maid cafes and otaku. However, for the sake of convenience, let us limit our definition of otaku here as Japanese who visit Akihabara on a daily basis.
秋葉原が観光地と化してからかなりの時間が経った。平日の昼間であっても街には人が溢れており外国人の姿も少なくはない。日本のガイドブックには必ずといっていいほど秋葉原のことが紹介されており、京都とならぶ立派な観光地として紹介されている。秋葉原にはアニメやゲーム、アイドル関連の店が所狭しと並んでおり、オタクからは聖地と崇められている。 メイドカフェとオタクと関係よりその理由を考察したい。この記事における、オタクとは日常的に秋葉原に足を運ぶ日本のオタクとする。
Although the social status of otaku has been raised to a certain degree thanks to the breakthrough popularity of groups like AKB48 and the success of Densha Otoko since the mid-2000s, popular opinion still remains that otaku are gross. This depends not only on their facial appearance and manner of dress, but also their obsessive behavior. Sadly, these assumptions are often true. Otaku tend to experience difficulties at school or workplace because of their differences and are generally looked down upon as belonging to a lower class in Japanese society.
AKB48や電車男の影響で2000年代半ばよりオタクの社会的地位がある程度認められようになったが、 それでもなおオタクは気持ちが悪いというのが一般的な認識である。 顔や服装などの見た目はもちろんのこと、喋り方や性格なども含めて気持ち悪いと思われているし、実際そうであることのほうが圧倒的に多い。学校や社会においてそのようなオタクが堂々と胸を張って生活できるかといえばそうではない。オタクは社会的なカーストでは上位には食い込めないだろう。
The relationship between maids and otaku
メイドカフェにおけるメイドとオタクの関係性
Human beings often get distressed by their daily lives. There are countless times in life that it can lead to one feeling that they want to die. With more than 25,000 people committing suicide in Japan every year, this is a disturbing situation. This trend is understandably also applied to otaku. Akihabara and maid cafés are one of the few places that otaku can find solace from the stresses of modern life.
私たち人間は落ち込んだり日々の生活の中で悩んだり落ち込んだりする。現実から逃げたくなる瞬間などいくらでもあるし、年間2万5千人以上が自殺している日本において死にたいと思うことはもはや何も珍しくない。これは当然ながらオタクにも当てはまる。そんなオタクが逃げ込める場所こそ秋葉原でありメイド喫茶なのである。
Otaku are always welcomed with the customary maid greeting “Welcome home, my master!” This magic phrase lets oppressed otaku become another version which differs from their real life self. The moment otaku enter the shop, they die as otaku but are reborn as “my master”. This is one way that they escape and are refreshed.
メイドカフェに入店すると必ずと言っていいほど「おかえりなさいませ、ご主人様」と迎えられる。この魔法の言葉により虐げられていたオタクは現実の自分とは異なるもう一人の自分を手に入れる。オタクがメイドカフェに入店した瞬間にオタクは死に、ご主人様として生き返るのである。これこそオタクなりの現実逃避の方法であり、リフレッシュできる手段なのである。
The same can be applied to maids in maid café. Working in maid café, they can also gain another self which differs from their real self. The reasons for working at a maid café may vary depending on the person, such as respect or admiration of maids or a search for admiration and acceptance. They are also ones who use it as a means to escape from reality and reinvent themselves. Regardless of the reasons, each one has to create a brand-new self as a maid.
同じことがメイドカフェのメイドにも言えるだろう。彼女らもメイドカフェで働くことによって、メイドという現実世界からかけ離れたもう一人の自己を獲得できるのである。彼女らがメイドカフェに入店する理由は単にメイドに憧れてるだとか、ちやほやされたいだとか様々あると思う。しかしながらどんな理由でも、それはあくまでも現実世界の自分であり一度メイドになってしまえば別人格の自分を形成せざるを得なくなるため大きな意味を持たないのである。彼女らも現実から逃避し、メイドという新しい自分を手に入れた一人なのである。
“My master” one day will not come home. Some maids regard his disappearance with relief because it may mean to them that “my master” no longer needs to live in this simulation. That is, “my master” could find a place for himself in the real world. They call it rehabilitation and maids also are looking for a chance for rehabilitation.
ご主人様はいつかメイドカフェにご帰宅しなくなる。それはメイドにとって喜ばしいことであるとメイドは言う。ご主人様がメイドカフェに通わなくなったということは、ご主人様が仮想の自分を必要からでとしなくなったからである。つまりはご主人様が現実世界に自分の居場所を見つけられたからである。これを彼女たちは社会復帰と呼ぶ。そして彼女たち自身も社会復帰する機会をうかがっている。
Akihabara as simulation
仮想現実としての秋葉原
As maids choose the word “rehabilitation” by means of returning to society, inhabitants of Akihabara do not regard Akihabara as a real society. Society is the reality and Akihabara plays the role as simulation far part from reality. Things such as one’s real name and age do not apply. Everything is geared to throw away the miserable figure in their real life and build up the imaginary self.
現実世界に戻ることに社会復帰という言葉が使われているように、秋葉原の住人からすると秋葉原は社会ではないのである。社会とは現実であり、秋葉原は社会からかけ離れた仮想の現実としての機能を果たしている。仮想の世界だからこそ、本名や年齢などのステータスは全く意味をなさない。現実世界の弱い自分を捨て、いかにして仮想の自分を形成するかが全てなのである。
The simulation named Akihabara gets nearer and nearer to reality. It is questionable that Akihabara still accomplishes the important role as simulation with the various changes that caused it to rapidly increase its popularity as a famous tourist destination. Inhabitants of Akihabara need to find somewhere that they can be their imagined selves.
秋葉原という仮想現実はより現実に近づいていっているのは確かである。日本有数の観光地へと成長し、様々な変化が起こっている秋葉原はいまだに聖地=仮想現実としての機能を果たしているのだろうか。秋葉原の住人たちには、どこかにそういう場所が必要なのである。
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@home cafe Official:http://www.cafe-athome.com
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