A New Style of Idol From 3 Different Versions of “Silent Majority”: Keyaizaka46, Seiko Oomori, Rina Ikoma (Nogizaka46)
3つの『サイレントマジョリティー』から見る新しいアイドル ——欅坂46、大森靖子、生駒里奈Sponsored Links
“Silent Majority” has already become an idol song worthy of being called an anthem. Seeing 3 different versions of “Silent Majority”, I am firmly convinced of this. The original song by Keyakizaka46, the cover by Seiko Oomori, and the 46 & 48 dream team version, in which Rina Ikoma acted as a center. Comparing these 3 versions of “Silent Majority”, I would like to discuss the new style of idol.
『サイレントマジョリティー』はすでに、2010年代後半のアイドルソングのアンセムとなっている。そう強く確信したのは、ある三つの『サイレントマジョリティー』を観たことがきっかけだ。三つの『サイレントマジョリティー』とは、本家・欅坂46、シンガーソングライター・大森靖子によるカバー、そして、生駒里奈をセンターとした46&48ドリームチームバージョンのこと。この三つの『サイレントマジョリティー』を比較することで、アイドルの新しいありかたを考えることができるのではないだろうか。
It is not necessary to explain too deeply about the song “Silent Majority”. It was released on April 6, 2016 as the debut single of Keyakizaka46, reaching #1 on the Oricon chart, and being selected as the bestselling idol song of the year.
『サイレントマジョリティー』については説明する必要はないだろう。2016年4月6日に欅坂46のデビューソングとしてリリースされると、オリコンチャート1位を獲得、さらにその年のアイドルソングで最も売り上げた楽曲にも選ばれた。
This song has a message of, “Don’t be ruled by adult people! Resist!” By singing this song, the idols act as agents of resistance. Although it is strange that idols, who must obey producers and managers, recognize themselves as belonging to a resistance, it is this paradox that made them top stars in Japan.
「大人たちに支配されるな、抗え!」という強いメッセージが込められたこの曲は、後述するように「レジスタンス」であることを歌っている。「レジスタンス」と「アイドル」(裏にプロデューサーがいて初めて成り立つ存在)とは、なんとも矛盾した言葉だが、そのパラドクスを彼女らは生きることで、大ヒットを呼んだのだ。
As for the lyrics of this song, idol writer, Akimasa Munekata writes, “This song is so strange. The sound, which is created by acoustic guitar and clapping, somehow evokes a Spanish taste. Through a verse of the lyrics, ‘President of some country say (…) We cannot tell our will without action’, we image the SEALDs, who is a student activist organization in Japan that organized protests against the ruling coalition headed by Prime Minister.” And he says, “From the scene in which they sing ‘Where are you going wearing the same clothes?’ with the same uniform, I recalled the words ‘manufactured girl group’ which Noel Thomas David Gallagher used in his blog to discuss AKB48.”
歌詞について、アイドル評論家の宗像明将は「『サイレントマジョリティー』は不思議な楽曲です。アコースティック・ギターやクラップになぜか漂うフラメンコ風味。そして歌詞の『どこかの国の大統領が / 言っていた』から『行動しなければ / Noと伝わらない』に至る部分は、SEALDsのような近年の運動を連想させます」といい、また、「全員同じ衣装を着ている欅坂46が『似たような服を着て』と歌う部分には、かつてノエル・ギャラガーが『ミュージックステーション』で共演したAKB48を『マニファクチャード・ガール・グループ』とブログで形容したことも不意に思い出しました」と述べている。(「Real Sound」「欅坂46『サイレントマジョリティー』の突破力! 楽曲とMVの創作意図を読み解く」より)
The politics and the self-denial that is put in the lyrics, they see themselves cynically as those who must dance and sing in the world which is made by adults. Have we ever seen such idols who sing such an ironic and antisocial message? We can find the novelty of them there.
歌詞に込められた政治性、そして自己否定性。大人たちの作った世界で、踊り、歌わなければならない自分たちをシニカルに目差している。今までこれほど反社会的なメッセージを歌ったアイドルがいただろうか。そこに彼女らの新しさがあったのだ。
“Silent Majority” is a counter song for teens. Now, Seiko Oomori, who is of course not teenager, covered this song and the MV attracted considerable public attention. In the MV, 24 idols appear on screen, wandering in the darkness with weary expressions on their faces. At first, no one knows what they are searching for. This is followed by a scene of Shibuya River. Shibuya River is a place which is used in the move “LOVE & POP” directed by Hideaki Anno. This river symbolizes the dirtiness of the city. Gradually, they come to Shibuya River and at the head of them is Seiko Oomori giving them the spirit. Then they become awakened one by one.
『サイレントマジョリティー』は10代の少女たちの、カウンターソングである。それを、20代の大森靖子がカバーをし、そのMVが大きな話題を呼んでいる。MVは夜の闇のなか、生気をなくしたような総勢24名のアイドルたちが、蠢いている。何かを求めて彷徨っているが、その何かがわからない。まるでそのような姿だ。次のカットでは、渋谷川が映される。渋谷川といえば庵野秀明の映画『ラブアンドポップ』で使用された舞台だ。都会の汚さを象徴している。やがて、MVでは彼女たちはそんな渋谷川へと集まってくる。そこには先導者である、大森靖子がいて、彼女たちに生気を与え、その瞬間、彼女たちは目覚めていく、そのような映像となっている。
From this MV, I feel that the idols shown in the video are like drop outs of society. It is same as Seiko Oomori who sings “Silent Majority” while walking through the sewer water. In short, seeing the idol who is outside of society singing, “Don’t be ruled by adult people! Resist!”, people realize they are unconsciously subordinate to the adults of society.
ここから感じるのは、アイドルである彼女たちは、この作品のなかでは社会に背を向けた存在である、もしくは社会に取り込まれていない、そのような印象だ。それは、下水道のなかに足を浸しながら『サイレントマジョリティー』を歌う大森靖子も同じである。つまり、社会の外部にいる彼女たちが、「大人たちに支配されるな、抗え!」と歌うことで、社会の内部に無自覚に大人たちに従属している人々に気づいてもらおうという構造になっているのだ。
“Silent Majority” is full of strong feelings of resistance against society, because the members of Keyakizaka46 are young enough to not yet be incorporated into society. On the other hand, “Silent Majority” by Seiko Oomori is a song for people who are already incorporated into society. Although both are same song, there is a big difference between them.
欅坂46の『サイレントマジョリティー』は、彼女たちの若さゆえ、まだ社会の一部となっていない少女たちが、大人たちへ反抗するという強さにみなぎっている。一方で、大森靖子の『サイレントマジョリティー』は、すでに社会の一部になっている人々に向けて、喚起を促す楽曲となっているのだ。同じ『サイレントマジョリティー』でもこれだけの違いがある。
Finally, I would like to talk about the 3rd “Silent Majority”. This was sung by the 46 & 48 dream team on the TV show “FNS Uta no Natsu Matsuri” on July 18, 2016. Unfortunately, there is no official movie. If you are interested in it, you need to search for it on the Internet. The center of the dream team was Rina Ikoma of Nogizaka46. Frankly speaking, she was excellent. Their “Silent Majority” was full of strength and pulchritude of women mixed with the antisocial message. This “Silent Majority” is also different from the former two.
さて、最後に三つ目の『サイレントマジョリティー』のことに触れなければならない。これは、2016年7月18日に日本のテレビ番組「FNSうたの夏まつり」のなかで46&48ドリームチームによって歌われた。残念ながらオフィシャル動画はないため、気になる方はどうにか探してほしい。センターは生駒里奈がつとめた。圧巻だった。まさに女性の強さ、輝きを反社会的なメッセージのなかで解き放つ。そのようなエネルギーに満ちた3分間だった。だが、この『サイレントマジョリティー』も前二者とはまた違うものだ。
Rina Ikoma commented on this difference in an interview. She said, “Since Keyakizaka46 are teenagers, ‘Don’t be ruled by adult people!’ can become meaningful. Their ‘Silent Majority’ is a song for resistance. However, we are already ‘the resistance in the past’. Because of this, our ‘Don’t be ruled by adult people!’ has another meaning. We cannot become the true resistance.” She said, while Keyakizaka46 is now the resistance, Nogizaka46 “used to be the resistance”. But I would like to tell her one thing. The people who “used to be the resistance” possess a beautiful history to the extent that they have the past of fighting against society. Singing “Silent Majority”, Rina Ikoma rekindled the sparkle that she used to have.
その違いを生駒里奈はあるインタビューでこう答えている。「大人に支配されるな」は10代の子が歌うからこそ、あんなにキマるんだと思うんです。欅坂46がやる『サイレントマジョリティー』はレジスタンスなんですよ。でも、私たちは「過去にレジスタンスだった人たち」にしか見えない。だから「大人に支配されるな」も別の種類のものに聞こえる。(…)私はもう反乱軍にはなれないんです」彼女は言う、欅坂46はレジスタンスだった、と。しかし、私たちは「過去にレジスタンスだった人たち」なのだ、と。だけれど、もう一つ、生駒里奈に伝えられるなら、こう言いたい。「過去にレジスタンスだった人たち」はその限りにおいて、美しい過去を持っている。まさに、あの瞬間、生駒里奈は過去に秘められた輝きを解き放っていたのだ。
Thus, “Silent Majority” will become an index that indicates a new style of idol. I am looking forward to seeing how the idol which is not subordinate to the adult society will be born.
『サイレントマジョリティー』はこうして、新しいアイドルのありかたを示す、ひとつの指標となるだろう。ここから、ただ、大人の社会に隷属するだけではないアイドルがどのようにして誕生するか、楽しみである。
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