Debuting as “S/mileage” with the single “Yumemiru fifteen” in May of 2010, they won the Best Newcomer Award at the “52nd Kagayaku! Nihon Record Taishou” in December of the same year. In October of 2011, the sub members Kana Nakanishi, Akari Takeuchi, Rina Katsuta, and Meimi Tamura became official members. On July 15, 2014, they had their first solo concert at Nippon Budoukan. In December of 2014, they invited 3 new members Maho Aikawa, Rikako Sasaki, and Mizuki Murota and changed their group name from S/mileage to “ANGERME”.
2010年5月、シングル「夢見る 15歳」で「スマイレージ」としてメジャーデビュー。同年12月には「第52回輝く!日本レコード大賞」で最優秀新人賞を受賞した。2011年10月にはサブメンバーだった中西香菜、竹内朱莉、勝田里奈、田村芽実が正規メンバーに昇格。2014年7月15日には初の日本武道館単独ライブを開催した。2014年12月、新たに相川茉穂、佐々木莉佳子、室田瑞希の3人を迎え、グループ名をスマイレージから「アンジュルム」に改名した。
While it has become official that Kanon Fukuda will be graduating from the group at their Nippon Budoukan live on November 29, they have announced their new triple A-side single “Desugita Kui wa Utarenai/ Donden Gaeshi/ Watashi” (on sale: November 11).
11月29日の日本武道館公演をもって福田花音がグループを卒業することが決まっているなか、11月11日にはトリプルAサイドシングル『出すぎた杭は打たれない/ドンデンガエシ/わたし』がリリース予定。
This single will be their last with the present nine members, and Tokyo Girls’ Update went to the shooting of the MV “Desugitakui wa Utarenai” to interview ANGERME!
現9名でのシングルは今回がラストとなるアンジュルムですが、Tokyo Girls’ Updateは、『出すぎた杭は打たれない』のMV撮影現場にお伺いしインタビューをさせて頂きました!
Desugita Kui wa Utarenai MV
Kanon Fukuda
福田花音さん
– Please introduce yourself.
-自己紹介をお願いします。
Kanon: I’m Kanon Fukuda. I’m 20 years old. Nice to meet you.
福田:福田花音です。20歳です。宜しくお願い致します。
– This time you’re releasing a triple A-side single with three songs, so could you tell us each song’s listening points or places we should focus on?
-今回トリプルA面シングルで三曲あると思うのですが、それぞれについて聞き所、注目ポイント教えて下さい。
Kanon: “Desugita Kui wa Utarenai” has a very rock sound with an energy that goes well with live houses. “Donden Gaeshi” is also pretty upbeat, kind of like an anime theme song. The chorus stays with you, and I think the dance is more of a performance where we use our whole bodies, is fun. “Watashi” is the first time I’ve ever written the lyrics to a song, and when I started I had no idea how to write any kind of prose. So because of that, I think from now it’ll become a song that will become very dear to me.
福田:『出すぎた杭は打たれない』はすごくロックで、ライブハウスとかでも合うようなノリノリになれる曲ですね。『ドンデンガエシ』も結構のれるんですけど、アニメのテーマソングっぽいですね。サビも印象に残るし、ダンスも体全部を使って演技をしているような演出になっていて、面白いなって思います。『わたし』という曲は私が初めて作詞させてもらったんですけど、初めてでどうやって詩を書いていいか分からないところから始まったんです。なのでこれから先も、自分の中では大事な曲になっていくんじゃないかなと思います。
– I was able to read the lyrics to “Watashi” on paper, and I think it was written extremely well. I was surprised to see you write them, and was wondering how long did they take for you to write?
-今回資料で『わたし』の歌詞を読ませて頂いたんですけど、物凄くよく書けてますよね。こんな歌詞が書けるのかとびっくりしたのですが、どのくらいの期間で書きましたか?
Kanon: Actually they didn’t take me that long; as soon as they appeared in my mind I wrote them down. I had sat down for however many days thinking about what to write but couldn’t come up with anything, so I decided to just reset my thoughts and think of something else, and when I did that it suddenly all came to me in about 30 minutes.
福田:実はあまり時間とかはかけてなくて、パッと思いついた時に書いたんです。何日間かずっと考えたんですが何にも思いつかなくて、とりあえずリセットして新しい物を考えてみようと思った時に、結構30分位でバーっと書きました。
– What did you think when you first heard the song?
-初めて曲を聞いてみた感想は?
Kanon: They gave me the song first, but I wasn’t sure what kind of lyrics would fit it, and even the words I wanted to use didn’t go with the melody. It was difficult to choose the words. There were moments where I used temporary lyrics, and tried to impossibly to make them sound good. That was also my first time doing anything like that, and I enjoyed the work.
福田:曲を先に頂いたんですけど、頂いた時にどういう歌詞をここに当てはめていったらいいんだろうとか、自分が入れたい言葉があってもメロディに合わなかったり、という事はありましたね。言葉を選ぶのも難しかったんです。仮歌とかも自分で入れて、自分で良い感じに無理やり当てはめたってとこもあっりました。そういう作業も初めてだったので、楽しみながらやりました。
– I’d like to ask you about your resolution for your Budoukan final and how you feel about your work up until this point.
-最後に、武道館への意気込みや今までの活動の思いを伺いたいです。
Kanon: It might sound a little over-emotional, but whether I’m crying or laughing, it’ll be my last day so I want it to be full of good memories until the very end. And of course I don’t want to make any mistakes during the performance, but also I want to stay my normal self the whole way through, without crying at the end. I want to put on a concert that will make my fans feel happy that they were supporting me all this time.
福田:本当にベタな言葉なんですけど、泣いても笑ってもその日が最後なので、良い思い出で終わりたいですね。あとはパフォーマンスを失敗しないとかはもちろんなんですけど、最後に涙、とかではなく私らしく終えられたらいいかなとは思っています。なのでファンの皆さんには応援してきてよかったなと思えるようなライブにしたいなって思います。
– Can I ask you what being in S/mileage and ANGERME has meant to you?
-自分にとってスマイレージやアンジュルムがどういうグループであったかを聞かせてもらっても宜しいですか。
Kanon: I had dreams of joining a new Hello! Project group for a long time. So I’m really happy those dreams came true. I like being an idol, but I don’t have any thoughts at all of being an idol outside of Hello! Project, so I feel like I have to do everything I want to do without leaving anything out. I don’t feel any sadness about it, so I want to give it everything I’ve got and have fun until the very end.
福田:ハロー!プロジェクトの中の新しいグループに入ってみたい、っていうのが昔から夢でした。なので、その夢が叶えられたのですごい幸せでしたね。アイドルは好きなんですけど、ハロプロ以外ではアイドルをやりたいとは全く思わないので、やりたいことはやり尽くしたなという感じです。悲しい気持ちとかは全然ないので、最後まで楽しみながら全力でやっていきたいなと思います。
– What has left the deepest impression on you?
-今まで印象深かったことは?
Kanon: Winning the Best Newcomer Award at the Japan Record Awards made me feel really accomplished. I was able to appear on TV and receive a once in a lifetime award. It was a very valuable experience.
福田:レコード大賞の最優秀新人賞を頂いたことが、自分の中では大きな出来事で。今までテレビで見ていた空間に自分が居て、一生に一度しか頂けない賞を頂くことが出来て。貴重な経験だったなと思います。
– Is there anything you want to pursue after graduating?
-卒業してからやりたいことはどうですか?
Kanon: Working with the other members and the group, there were many things I was able to accomplish, but there were also things I wasn’t able to because I was in a group, so I want to try to challenge those things. I also want to study songwriting. Up until now I’ve gotten so much energy from Hello! Project’s music, so next time I want to write lyrics that will give other people energy. I want to support Hello! Project not as a member, but still be an important presence.
福田:メンバーとグループで活動していくなかで、グループでいるから出来ることもあったけど、グループだから出来なかったこともたくさんあったと思うので、そういうものに挑戦したいなと思います。あとは作詞を勉強させて頂いていて。これまで自分がハロー!プロジェクトの曲に元気をもらってきたので、今度は元気を与えられるような歌詞を私が書きたいです。メンバーではなくハロープロジェクトを支える側として、必要とされる存在になりたいなと思いました。
– Finally, please give us a message for your overseas fans.
-最後に海外のファンに向けてメッセージをお願いします。
Kanon: I’ve never once been overseas, nor left Japan, so when I graduate I want to go overseas as a personal life experience. I want to get to know people abroad more, so I want to be able to respond when people talk to me in English. (laugh)
福田:私は海外に行ったことが一回もなく、日本から出たことがないので、卒業したら自分の人生経験のためにも海外旅行に行ってみたいなと思っています。海外の方にももっと名前を知って頂き、英語で話しかけられた時に対応できるようになろうと思います(笑)。
Ayaka Wada
和田彩花さん
– Please introduce yourself.
-自己紹介をお願い致します。
Ayaka: My name is Ayaka Wada, I’m 21 years old, and I’m a third year university student. I love art. I like Japan’s unique Buddha statues. When it comes to paintings, I like Western ones. For I like the Impressionists, and I really like Monet, so I want to go to the Musée d’Orsay.
和田:大学3年生、21歳。和田彩花と申します。好きなモノは美術です。日本の特有の仏像が好きです。絵は西洋絵画が好きなんですよ。印象派が好きでマネが好きでなので、オルセー美術館に一番行きたいです。
– Is there something about Japan’s Buddha statues that you’d recommend to people overseas?
-日本の仏像で、海外の方におすすめのものはありますか?
Ayaka: Apparently overseas they’re considered cute. The Buddha statue I like is also cute; they call the Buddha at Koryo Temple in Kyoto, Maitreya or Crowned Maitreya. It’s really cute. There’s one in Nakamiya Temple too, and it’s also cute but, not quite the same. As far as cuteness goes, the one at Koryu Temple is cuter. Its smile gives the Mona Lisa a run for her money.
和田:海外でかわいいって言葉が流行っているらしいですね。私が好きな仏像もかわいくて京都の広隆寺の菩薩さんが弥勒菩薩、半跏思惟像って言うんですけど。すごくかわいいです。中宮寺にもあるんですけど、中宮寺のはちょっとかわいいとは別で。かわいさで言うと広隆寺のほうがかわいい。スマイルはモナリザに負けていないです。
– I’d like to ask you to comment on the second song off of your triple A-side single.
—トリプリシングルの内、2曲について解説をお願います。
Ayaka: “Desugita Kui wa Utarenai” sounds very rock. It has a lot of strong lyrics. It’s not exactly provocative, but it’s saying “the stake that sticks out won’t get hammered”, so it’s okay to stick out. Up until now we’ve done many love songs, but since we changed our names from S/mileage to ANGERME, we’ve faced a lot of difficulties (laugh), so I think it’s something we should sing about.
和田:『出すぎた杭は打たれない』はすごくロックなんですよ。強い歌詞が多いですね。挑発的と言うとちょっと違うんですが、『出すぎた杭は打たれない』んだよ、だから出ていこう。なんで笑うんだとか。これまでは恋愛ソングが多かったんですけど、スマイレージからアンジュルムに改名したり、変化や苦労が多かった環境だったので(笑)、そういうことがある私たちが歌うべき歌だと思います。
Also, both on the lyrics and the song, everyone that helped make it is a woman. The senpai at our company are ones that we owe a lot to. I think it’s really amazing. Strength created by women is a good thing. Of course, directing that power at men is also good!
作詞も作曲も、会社の先輩だったりお世話になっている女性の先輩だったりするので。それが私は素敵だなって思いますね。女性が作る力強さが良いなと思います。もちろん男性に向けても良いと思いますよ!
– What about “Donden Gaeshi”?
-『ドンデンガエシ』の方はどうですか?
Ayaka: “Donden Gaeshi” is also rock, but a different kind. There are parts of it that sound kind of anime song-like. “Major reversal” is a big theme. There are contrasts in the chorus like “from black to white, from white to black” or “light in the darkness”, and gives the image of big changes over smaller ones. In the first verse there’s a girl who’s lost, saying she’s “in a darkness she can’t escape from”. The setting is something like wandering through a field in a storm. The struggle takes her to the chorus, where there’s a major reversal. I guess it would be a little strange to say it like, “baring your fangs from inside your heart”. (laugh)
和田:『ドンデンガエシ』もロックなんですけど、また種類が違うというか。『ドンデンガエシ』の方がアニメソングみたいな要素っぽく聞こえるというか。「大逆転」が大きなテーマなんです。サビの歌詞で「黒から白へ、白から黒へとか「闇に光」とかそういう対比が入っていて、小さな変化というよりも、大きな変化、をイメージしています。Aメロでは女の子が迷っていて、「なかなか抜け出せない暗闇に居る」と言ってて。情景で言えば、嵐の野原に彷徨ってる感じなんですけど。そんな葛藤が、サビに向かうにつれて大逆転になっていくんです。「心の中じゃ牙を向いている」って言ったり、ちょっと変わってるんですよね(笑)。
– Have you ever found yourself baring your fangs from inside your heart?
-和田さんも心の中で牙を向いていることありますか?
Ayaka: Yes, I have. This morning I wanted to paint my nails red or black. Our costumes are rock style, and I thought it would go well together, but the staff told me, “You can’t! Leave your nails plain!” Personally I thought my way would have looked cooler, but they said no so it was like “Whaaaat?!?!” I found myself baring my teeth a little. (laugh)
和田:ありますよ。今日朝、爪に赤いマニキュアか黒いマニキュアを塗りたかったんです。それは衣装がロックで、っていうのもあって、合うかなと思って言ったんですけど、スタッフさんに「ダメ!せめて透明にして!」って言われて。その方がカッコイイかなって個人的に思ったんですけどダメだったみたいで、はぁ~っと。小さな牙を剥きました。(笑)
– Tell us about your resolution for the tour final.
-ツアーファイナルの意気込みをお願いします。
Ayaka: It’ll be our last time as the nine of us. It’s only been about a year since we came together, and we started off balanced and in good shape, yet now that’s all coming to an end, and I feel like although it was fleeting, we’re ending things in good form. There are plans to have a new member join us, so I’d like to be able to show everyone our full, nine member form again. I want Kanon to be able to graduate feeling fulfilled.
和田:この9人の体制は今回でラスト。1年ちょっとだったけど、完成されたというか、バランスのいい形でスタートを切れて、且つ終えられるっていうのが、儚いですけれども良い形で終わるな、とは思っています。新メンバーも入ってくる予定なので、この9人の完成形を見せることが出来たら良いなと思います。花音ちゃんに満足行くように卒業してもらいたいです。
– What about your memories with Kanon?
-福田花音さんとの思い出についてどうですか?
Ayaka: Founding members are generally the type to get things done when it’s time to do something. We ran away (laugh). It was back during our debut, when we had debuted as just the four of us, and we staged a small rebellion and decided to escape (laugh). During our break we totally escaped, but at first I was scheduled to go to the house wherever we were at. At least I was supposed to, and Kanon completely chickened out saying, “Let’s go back! Let’s go back!” She seemed the most into it but, when the time suddenly came she was a total chicken! In the end, she hid behind the trash area in the basement. (laugh) She didn’t escape at all. Even though she had the image of someone that would run away from the venue. Our manager was really angry like, “What do you think you’re doing?!” After we got back, we got a lecture that lasted until late at night. It was about five hours long. Each one of us was questioned.
和田:初期メンバーは、結構やる時はやっちゃうタイプなんです。脱走したり(笑)デビュー時なんですけど、当時4人でデビューして、小さな反抗で脱走してやろうってみんなで決めたんですよ(笑)。休憩中にわ~って逃げたんですけど、当初はどこまでも行って家まで帰ろうってスケジュールだったんです。そのはずが、花音ちゃんがすごいチキンで「帰ろう!帰ろう!帰ろう!」って言うんですよ(笑)一番のノリ気だったのにいざとなったらすごいチキンなんですよ!それで結局地下のゴミ箱みたいなとこに隠れてたんですけど(笑)。逃げ出せなかったんですよ。会場からは走って逃げちゃおうってイメージだったのに。マネージャーさんがすごい怒ってきて「何やってんの!」って。その帰りは夜までずっとお説教です。5時間くらい。一人ずつ事情聴取され。
– So does it make you feel uneasy now that one of your partners is leaving?
-そのパートナーの一人がいなくなってしまうということで、不安なことはありますか?
Ayaka: Something that makes me feel uneasy… Well, I always forget things that have happened in the past, but Kanon remembers everything. Like when this happened at this concert and things like that. I think it’ll be hard not being able to remember. So I’ll ask her to text me.
和田:不安な部分というと…私は昔あったことを全て忘れてしまうんですけど、花音ちゃんは全部覚えているんですよ。このコンサート会場でこういうことがあったとか。それが思い出せないのは辛いなって思いますね。だからメールで送ってもらおうかなって。
– Talking about your song “Donden Gaeshi”, has there been any kind “Donden Gaeshi”-like surprise happening that you could tell us about?
-『ドンデンガエシ』という曲にちなんで、今まで生きてきて『ドンデンガエシ』でびっくりしたエピソードがあればお願いします。
Ayaka: When the six of us were able to perform our first concert at Nippon Budoukan last year, it was something proposed by Tsunku♂ after we had wrapped up a three-round, two-year live house tour. That we were able to play at Budoukan as a reward is the result of our strength. Even though we’ve borrowed the help of adults, I think that’s why the current ANGERME is the way it is. If we hadn’t done Budoukan that time, I don’t think there would be an ANGERME now. So we could perform at Budoukan twice in the same year, we completed our hall tour in earnest, however our name changed to ANGERME, and because of that the people around us began to see us differently. But I think that wasn’t the power of ANGERME, but the power from Budoukan the year before.
和田:去年、6人のスマイレージの時に初めて日本武道館公演をやらせて頂いて、つんくさんから全国のライブハウスを二年かけて3周回るって課題を出されたんです。それのご褒美としてその日本武道館やらせて頂いたので、決して私たちの力ではないんですね。大人の方の力を借りてですけども、そうやって今のアンジュルムがあると思うんですよ。その時の武道館がなければ今のアンジュルムがないと思うんです。今年は武道館公演を年に二回やらせてもらったりずっと念願だったホールツアーもやらせてもらって、アンジュルムという名前に変わったこともあるんですけど、それによって、周りの方たちが大きく見え方も変えてくれました。それは大逆転だなと思って。でもそれはアンジュルムの力ではなく、その一年前の武道館の力だなと思います。
– Please give us a message for your overseas fans.
-海外のファンにメッセージをお願いします。
Ayaka: Even though we’ve never been overseas, there are a ton of people from overseas that come to see us. Especially during summer vacation. They always tell us they came from so and so place.
和田:海外に一度も言ったことがないのに、海外から見に来てくれる方が物凄く多いんですよ。夏休み中とかは特に。○○から来ました、っていつも言ってくれて。
– Which countries do they most often come from?
-どこの国が多いんですか?
Ayaka: There are many fans from Taiwan and France. It makes me feel really happy, but also a little sad. I’ll think about how it’s because we can’t go to wherever they are… I want us to become stronger and do our best so we can go overseas and play a concert someday. I want us to do our best every day so that our fans can enjoy our new songs and YouTube videos, so it would make me happy to see you look after us with your warm gaze and support.
和田:台湾とフランスが多いです。すごく嬉しいんですけど、切なくもなります。私たちが行ってあげられないからだ・・・って思います。自分たちも力をつけて海外へ行ってコンサート出来るように頑張りたいですね。新曲とかYouTubeの動画とかを楽しんでもらえるよう、私たちも日々頑張っていきたいなと思っているので温かい目で見守って、応援してくれてたら嬉しいなと思います!
Rina Katsuta
勝田里奈さん
– What should people watch for in “Donden Gaeshi”?
– 『ドンデンガエシ』の見どころは?
If you just watch Akari Takeuchi, it’ll make you laugh. (laugh) So during our lessons they kept telling us, “Don’t laugh!” She would start laughing and then the rest of us couldn’t help but laugh, and then we’d get scolded by our teacher. But we did our best to focus elsewhere and keep from looking at her, and I think that might be a feature of the MV.
勝田:竹内朱莉ちゃんを見るだけで笑っちゃうんですよ(笑)。だからレッスンの時も「笑わないで」って言われながらやってました。向こうも笑うからお互い笑っちゃって先生に注意されて。でも目線をずらして、本人を見ないようにして頑張ったところも、このMVのポイントかもしれません。
– Tell us about your resolution for Budoukan.
-武道館への意気込みはどうですか?
Rina: I want to have fun and leave everyone with a strong impression of us as our final time together as nine, and move to the next stage with a nice breeze behind us!
勝田:ラストの9人の形をしっかり目に収めてもらって、次のステップに良い風に繋げられるように楽しんで欲しいです!
– Please give us a message for your overseas fans.
-海外のファンにメッセージをお願いします。
Rina: We’ve only done concerts in Japan so far, but during summer vacation a lot of overseas people come to our shows. Like from France or Korea. I’m sorry they have to keep coming here to see us, so I definitely want to have a handshake event with all of our fans in those countries, or at least a concert. I would definitely like to do it next year.
勝田:日本でしかライブとかイベントをやったことないんですけど、夏休みとかになると色々な国の方が来てくれるんです。フランスとか、韓国とか。来てもらってばっかりで申し訳ないので、是非その国に行って現地のファンの方とも握手会をして、とにかくライブがしたいです。是非来年にでも行きたいです。
– Where would you like the visit the most?
-一番行きたいのはどこですか?
Rina: I think I’d like to go to France.
勝田:ハワイとかフランスとかに行きたいなって、思ってます。
Maho Aikawa
相川茉穂さん
– What should people watch for in “Desugita Kui wa Utarenai”?
-『出すぎた杭は打たれない』の見どころは?
Maho: It’s a fast, uptempo song like “Gashin Shotan” from last time, but this song is even faster and more rock. Because idols have such a cute image, I think it’s rather difficult to sing a song that’s fast like a tongue twister. The lyrics are deep and cool, so I think it’s a song that people who like music in general, and not just idol music, can listen to.
相川:前回の『臥薪嘗胆』も、早くてアップテンポな曲だったんですけど、今回もそれ以上に早くてロックな曲です。アイドルってかわいいイメージが有る中で、こんなにも早口言葉みたいな歌を歌うのって難しいなと思いました。曲調もかっこいいし歌詞も深いので、アイドルが好きな女の子だけじゃなくて、音楽が好きな人でも聞いてもらえる曲だと思いました。
– Talking about your song “Donden Gaeshi”, has there been any kind of “Donden Gaeshi”-like surprise happening that you could tell us about?
-『ドンデンガエシ』という曲にちなんで、今までにどんでん返しでびっくりしたエピソードがあればお願いします。
Maho: The weather has been terribly lately, hasn’t it? It gave me a shock thinking that we might not be able to see the supermoon or the mid-autumn harvest moon. But watching the weather forecast the other day, the weather was really good! I thought it was a waste to feel so down! It was “Donden Gaeshi”.
相川:最近ずっと天気悪かったじゃないですか。スーパームーンも中秋の名月も見られないんじゃないか、と思ってショックだったんです。でも前日になって天気予報見たらすごい天気良くて、落ち込んでいた気持ちがもったいない!って思ったのが『ドンデンガエシ』でした。
– Please give us a message for your overseas fans.
-海外のファンにメッセージをお願いします。
Maho: Since we only hold live concerts in Japan we thought they could only see us on the internet, but we were happy when some of our overseas fans came. While they’re sightseeing around Japan, I definitely hope they come to one of our shows. We’d like to do a live overseas someday, but until then please wait for us.
相川:私たちは日本でしかライブをやってないのでネットでしか見れてないとは思うんですけど、海外の方が来てくれるとすごく嬉いです。日本に観光に来た際は、是非ライブを見て欲しいなと思います。いつか海外でライブがしたいので、待っていて欲しいです。
– Is there a country you’d like to visit?
-行きたい国はありますか?
Maho: France would be good, but I’d really like to visit Russia. I used to do ballet and like Bolshoi. When I was little it was my dream to enter the Vaganova Academy. So I’d like to do a concert in Russia and go see a ballet at the Bolshoi Ballet. (laugh)
相川:フランスも良いんですけど、特にロシアに行きたいです。元々バレエをやっていてボリショイが好きなんです。小さいころにワガノアに入ることが夢でした。なのでロシアでライブをしてそのままボリショイ・バレエ団でバレェを見て帰りたいと思います。(笑)
Akari Takeuchi
竹内朱莉さん
– What should people watch for in “Desugita Kui wa Utarenai”?
-『出すぎた杭は打たれない』の見どころは?
Akari: Everyone’s movements for the chorus of “Desugita Kui wa Utarenai” are different. It doesn’t matter who you watch; they’re all good. (laugh) I don’t know if we have any strength left after doing it second. It’s a song that that gives us a 120 damage hit.
竹内:『出すぎた杭は打たれない』はサビのふりがみんなバラバラなんです。誰を見たら良いんだろうみたいな(笑)。二番に行くタイミングで体力が残ってるかわからないですね。一回で120のダメージを負う曲なんですよ。
– How many points is your full strength?
-その全体はいくつなんですか?
Akari: Only about 100. We’ll be dead after this song. (laugh)
竹内:100しかホントはポイントがないんですよ。この曲は死亡です(笑)
– What about “Donden Gaeshi”?
-『ドンデンガエシ』の方はどうですか?
Akari: It’s theme is a fight. We’re split into two teams, and we’re going back and forth like, “What’s with you guys!” We talked about how it would be fun if our fans split into two sides as well. (laugh)
竹内:喧嘩がテーマなんです。二組に分かれてるんですけど、この野郎!みたいな掛け合いがあって。それをファンの人も半分ずつに別れてやれたら良いよねって話をしていました(笑)。
– Tell us about your resolution for the tour final.
-ツアーファイナルの意気込みをお願いします。
Akari: It’s been four years since the six of us held our hall tour without the new members. Our dream was to do a hall tour when it was just the six of us, and we were happy when it came true. When our hall tour was decided, we were a little uneasy about whether or not people would come, but it was the opposite and fans said they couldn’t get tickets. There were even people who said they always come and see us, but even they couldn’t get tickets. We had mixed feelings. We were happy, but we wished the fans that had come to see us all this time had been able to come. Though we were glad that new people came to see us. From now on I believe we have to keep going.
竹内:新メンバー以外の6人は、ホールツアーをやるのが4年ぶりで。ホールツアーが私たち6人時代からの夢だったので、それがやっと叶って嬉しいなって気持ちがありますね。ホールツアー決まって、人が入るのかなって不安だったんですけど、逆に「チケット取れない」ってファンの方に言われて。いつも来てくださる方でもチケット取れなかった、って言っている方がいたんです。複雑な気持ちですが。嬉しい反面、昔から来ていただいた方にも見に来て欲しいという気持ちもあるし。でも新しい方が来てくれる嬉しさもあるし。今後もやり続けなきゃダメだなって思いました。
– Please give us a message for your overseas fans.
-海外のファンにメッセージをお願いします。
Akari: We’ve never been overseas. Our kouhai Juice=Juice, did a concert abroad first. We don’t have any specific plans yet, but we got our passports so now we’re just waiting for an offer. (laugh) We want to do our best so we can go overseas as soon as possible. When we do a concert or event overseas, we hope you’ll all come!
竹内:私たち海外に行ったことがないんです。後輩のJuice=Juiceが先にライブしちゃったんですよ。まだ予定はないんですが、この前パスポートを取ったので、あとはオファーを待つだけです(笑)。一日でも早く海外に行けるように私たちも頑張らないとなって思います。是非ライブとかイベントを海外でやる際はぜひお越しください!
– What country would you like to visit?
-どこの国に行きたいですか?
Akari: It might be the most obvious, but I want to go to America. I want to see the streets and ride in a yellow taxi. If we have a concert scheduled overseas, I’m going to buy a single lens reflex camera!
竹内:王道なんですけど、アメリカ行きたいです。街並を見てみたいのと、黄色いタクシーに乗ってみたいです。海外公演決まったら一眼レフ買います!
Kana Nakanishi
中西香菜さん
– What should people watch for in “Desugita Kui wa Utarenai”?
-『出すぎた杭は打たれない』の見どころをお願いします。
Kana: In the beginning, Tsunku♂ called me a poor student. But that didn’t make me upset. Since we became ANGERME I’ve been able to get solo parts, and you can clearly hear me singing after the second interlude! Chances like that are rare, so this is the first song where I’ve gotten a good bite.
中西:私は元々「劣等生」とつんくさんから言われていたんですよ。でも、それが嫌だったわけじゃなくて。アンジュルムになってからソロパートとか頂けるようになって、今回は二番終わった間奏明けで歌えるんですよ! そんな機会はめったにないので、この曲は初めて美味しいとこを頂けた曲です。
– What about “Donden Gaeshi”?
-『ドンデンガエシ』の方はどうですか?
Kana: Even though it has a hostile feel, our costumes are cutesy. I think that contrast is one point to pay attention to. Also, you don’t ever see us fighting, so that’s worth checking out!
中西:喧嘩腰な感じなのに、衣装はかわいらしいんです。そこのギャップを見て頂きたいです。あと、普段喧嘩してる私たちを見れないので、そこも見て頂ければと!
– Tell us about your resolution for the tour final.
-ツアーファイナルの意気込みをお願いします。
Kana: Kanon and I have formed an unofficial unit, which is a comedy unit called Rabbit, and sometimes during MC we perform jokes. Kanon started hanging out with me after I joined, and now most of the clothes I wear are ones I got from her. She’s the senpai who has taught me the most when it comes to singing and dancing, so if possible I want to try and fill in the hole that’ll be there when she’s gone. I want to do my best to have the same presence as her and keep our fans from feeling sad.
中西:福田さんとは裏公式ユニットでラビットっていうお笑いユニットを組んでいて、たまにMCとかでネタを披露しているんです。入った時から遊んでくださるのが福田さん、そして私が着ている服も福田さんからのお下がりなんですよ。歌もダンスも一番教えてくれた先輩なので、福田さんがいなくなった穴埋めをできるようにしたいです。そして、福田さんのような存在になって、ファンの方が寂しくならないように頑張りたいと思います。
– Talking about your song “Donden Gaeshi”, has there been any kind of “Donden Gaeshi”-like surprise happening that you could tell us about?
-『ドンデンガエシ』という曲にちなんで、今までにどんでん返しでびっくりしたエピソードがあればお願いします。
Kana: A backpack I really liked looked like it was about to break, but I kept on using it. While I was on my way to where we were meeting up, something fell out, and I picked it up and kept on going. But when I looked inside my backpack there was nothing there. I hurried to retrace the way I’d come, and surprisingly I was able to get my Weider in Jelly (a kind of jelly drink), cellphone, wallet, riceball, water bottle, lyrics card, and everything I’d dropped on the street. It was a huge shock for me. Isn’t dropping something the scariest thing? So I’m going to be careful so it doesn’t ever happen again, and for those out there listening to this story, I’d be happy if you realize you should use a sturdy bag or glance back and check your backpack every now and then. If not, you might be in for a surprise.
中西: お気に入りのリュックが壊れそうだったんですけど、そのまま仕事に行って。移動の時に何か物が落ちたので、それを拾って集合場所に行ったんですよ。なんですけど、リュックを開けたら中身が何もなくて。焦ってどんどん道を辿ってたら、道路にウイダーインゼリーと携帯とお財布とおにぎりと水筒と歌詞カードと全部どんでん返ってて。それが私にとって衝撃的すぎて。モノ落とすことって一番怖いじゃないですか。だからそういうことは二度としないように気をつけようと思いますし、このエピソードを聞いた方に、しっかりしたカバンを使った方が良いよってことと、たまにチラチラリュックの後ろを入ってるかなと確認しながら歩いた方が良い、ってことを分かって頂けたら嬉しいです。じゃないとどんでん返っちゃうから。
Meimi Tamura
田村芽実さん
Meimi: My name is Meimi Tamura, and I’m in my second year of high school. It’s nice to meet you.
田村:高校二年生の田村芽実と申します。よろしくお願いします。
– What should people watch for in “Desugita Kui wa Utarenai”?
-『出すぎた杭は打たれない』の見どころは?
Meimi: The lyrics are very deep, and aren’t just “do it” or “do your best”. I’d like people who don’t have the courage to be disliked by others to listen to it. In Japan there’s the tendency to follow the majority no matter what, you know? So I’d like people who have trouble with being disliked to listen to it, and try taking that first step. I think the lyrics give good support.
田村:歌詞自体は深みがあって、ただやるぞ、がんばるぞだけじゃなくて。嫌われる勇気が持てない人に聞いてほしいなと思います。日本人は特に多数派にどうしても行っちゃう傾向があるじゃないですか。嫌われる覚悟が出来ない人に聞いて頂いて、それで一歩踏み出せたら良いなって。後押しが出来るような歌詞だと思います。
– Are you brave enough to face being disliked?
-田村さんは嫌われる勇気ありますか?
Meimi: I think I have as much courage as possible. All of us in the group get along really well, but I wouldn’t say it feels like we’re friends. I really like everyone, though. But I have to be aware to protect the line between work and friends.
田村:勇気はできるだけ持つようにはしてますね。グループ間に関してはすごい仲良いんですけど、お友達っていう感じでもないので。本当にみんなのこと大好きなんですよ。でも境界線というか仕事と友達を分けて保てるようにそこの意識を持つようにはしています。
– Talking about your song “Desugita Kui wa Utarenai”, have you ever had something good or bad happen to you for sticking out?
-『出すぎた杭は打たれない』という曲にちなんで、今までに出すぎて失敗したり成功したような経験はありますか?
Meimi: Lots of times. A dance teacher used to say to tell me this or that was wrong all the time. I used to think it was completely about me. When I first joined four years ago I thought everything was about me. But when I tried to put as much into my dancing as possible, I still got told it was the worst.
田村:いっぱいあります。ダンスの先生が、よく駄目だしをするんですよ。そういうのを全部自分のことだと思っちゃって。4年前に加入した時に本当に全部自分のことに考えていました。それで元気よくこれ以上ないくらいに踊ったら、田村が一番ひどいってその後言われて。
– So you thought it was all you, then?
-全部自分のことだと思ってしまうんですね。
Meimi: Now looking at the other members I understand, but our teacher was saying that towards the people who didn’t think it was them the most. So that they gradually come to think, “What, is it with me?” (laugh)
田村:今でこそ他のメンバーを見ることができるので分かるんですけど、先生がよく自分だって思ってない人が一番自分なんだよっておっしゃるんですよ。「はっ、あたしのことかな?」ってどんどん思っちゃうんです(笑)。
– Tell us about your resolution for the tour final.
-ツアーファイナルに向けた意気込みをお願いします。
Meimi: If you count the time from when we were S/mileage, this is our third time, and as the last performance that’s part of our hall tour, I think there’s more unity between the members than ever before, and since it’ll be our last time for the nine of us to stand on stage together, I want people to see it as a compilation of the nine of us together.
田村:スマイレージの時から数えると武道館は三回目ですが、今回はホールツアーの中の最終公演ということで、今まで以上にメンバーの団結力もあると思うし、9人では最後のステージになるので、9人の集大成を見て頂けるんだろうなと思います。
– Please give us a message for your overseas fans.
-海外のファンに向けてメッセージをお願いします。
Meimi: The other day it was announced that our kouhai, Juice=Juice, would hold a concert overseas. We’ve wanted to go overseas since we were S/mileage, so it was a little sad. There are overseas fans that tell us they came to Japan because they like ANGERME. So in the future I want to be a group that spreads more and more overseas like our sempai.
田村:先日後輩のJuice=Juiceに海外公演が決まって。スマイレージの時から私たちは海外に行ってないんですけど、正直悔しくて。海外のファンの方でも、アンジュルムが好きで日本に来ました、って言ってくださる方がたまにいるんですよ。なのでこれから先輩達みたいに海外とかどんどん外に向けても発信できるグループになりたいです。
– Where would you like to hold a concert?
-どこでやりたいですか?
Meimi: I’d like to go to New York like Morning Musume。 did.
田村:モーニング娘。さんが行っていたNYにいきたいです。
Rikako Sasaki
佐々木莉佳子さん
Rikako: I’m Rikako Sasaki, 14 years old, and in my second year of junior high school. My favorite thing is bar soap. I especially like soap with milk in it.
佐々木:中学二年生14歳、佐々木莉佳子です。好きなものは固形石鹸です。特に牛乳石鹸が好きです。
– What should people listen for in “Desugita Kui wa Utarenai”?
-『出すぎた杭は打たれない』の聞き所を教えて下さい。
Rikako: To put it simply, it’s a rock song and very cool. Because of all the instruments it’s got a raw band sound.
佐々木:この曲は簡単に言うとロックでカッコイイんですけど。機械音ってよりは、生バンド風に聞こえます。
– Do you like rock?
-ロックが好きなんですか?
Rikako: I do. It’s because of my dad’s influence. Western rock bands from the 80s.
佐々木:好きなんですよ。お父さんの影響で。80年台の洋楽ロックバンド、なんですけど。
– What kind of groups do you like?
—その中でもどういうグループが好きなんですか?
Rikako: Iron Maiden and Whitesnake. Whitesnake is coming to Japan in November. In April, Iron Maiden is coming and I’d like to go see them.
佐々木:アイアンメイデンとかホワイトスネイクなどですね。ホワイトスネイクは11月に来日するんですよ。4月にはアイアンメイデンが来日するんですよ。行きたいなー。
– What’s something people should pay attention to about the tracks for this release?
—今回の楽曲について注目のポイントは?
Rikako: The costumes. The material and pattern is the same, but each person has long pants, shorts, or a skirt… They’re all different. I think even for those who don’t know our name and see ANGERME for the first time, it’ll be easy to remember us.
佐々木:衣装ですね。生地や柄は一緒なんですけど、人それぞれ長ズボンだったり半ズボンだったりスカートだったり・・・それぞれ違っていて。アンジュルムを初めて見て名前とか知らなくても覚えやすい様になってますね。
– Talking about your song “Desugita Kui wa Utarenai”, have you ever had something good or bad happen to you for sticking out?
-『出すぎた杭は打たれない』という曲にちなんで今までに出すぎて失敗したり成功したような経験はありますか?
Rikako: The dance movements are pretty big, and we were proud about that. Before I joined this group, I was a Hello! Project understudy, and of course since joining ANGERME I consider togetherness to be something important. I didn’t want to be the one to stick out, so I had to work a little to keep it together. If I didn’t, it would make the group look bad.
佐々木:ダンスが結構大きくて、それを自慢にしてたんですけど。このグループに入る前はハロプロ研修生で、そこからアンジュルムに入ってからは、もちろんまとまりが大事になってきて。一人だけ悪目立ちしてたら良くないって思ったので、ダンスは少し抑えるようにしました。そうしないとグループもよく見えないかもしれないかなって。
– What felt the hardest about this time?
-今回は激しい感じなんですか?
Rikako: Stopping when we’re supposed to stop and that it’s a dance with a lot of life to it.
佐々木:止めるとこは止めて、メリハリのあるダンスですね。
– Tell us about your resolution for the tour final.
-武道館への意気込みをお願いします。
Rikako: November 29th at Nippon Budoukan will be the last time the nine of us in ANGERME come together as one. We don’t have many days of our hall tour left until then, and I want to make the most of this time that I’m sure will go by quickly. It was announced on this New Year’
s that we’d perform at Budoukan on May 26th, before we knew it, that time came, so I’m nervous that November 29th will be here soon. October 4th marked one year since us third generation members joined. So I want to show everyone how we’ve grown in that time.
佐々木:アンジュルムの9人体制が11月29日の日本武道館で終わってしまいます。それまでのホールツアーもあっという間に過ぎちゃうと思うので時間を大切にしたいです。今年のお正月5月26日に武道館やりますとって言われてすぐその時が来て、だから11月29日もすぐ来るのかなって思うと今から緊張してるんです。10月4日で3期メンバーが入って1年になるんですよ。なのでこの1年で成長した分を発揮できればと思います。
– Please give us a message for your overseas fans.
-海外のファンへメッセージをお願いします。
Rikako: ANGERME hasn’t done a concert overseas yet, and we definitely want to. First I have to try my best with English. (laugh)
佐々木:アンジュルムはまだ海外公演をしたことがないので是非やってみたいなと思います。まずは英語を頑張りたいです(笑)。
– Which countries?
-どこの国ですか?
Rikako: Also before when I saw footage from ℃ -ute’s concert in Mexico I thought they were really lucky. The cheering from overseas and Japanese fans is completely different. I want to feel it for myself, but most of all, I want to eat lots of delicious foreign food. (laugh)
この間℃−uteさんがメキシコでライブしている映像を見て、いいなって思いました。海外と日本のファンでは反応が全然違うなって。そういうのも味わってみたいなって思うし、でも一番は、海外の美味しい食べ物を食べたいですね(笑)
Mizuki Murota
室田瑞希さん
Mizuki: I’m Mizuki Murota, and I’m 17 years old.
-室田瑞希、17歳です。
– What should people listen or watch for in “Desugita Kui wa Utarenai”?
-『出すぎた杭は打たれない』の聞き所や見所を教えてさい。
Mizuki: This is the first rock song I’ve done, and the way of singing it is a little different. “Donden Gaeshi” is also rock, and we had to challenge ourselves on the chorus’s harmony. It was something almost completely new, and the degree of difficulty was quite high, so I had to listen and practice it over and over again!
室田:ロックな曲は初めてやらせて頂いたんですけど、歌い方も少し今までと違って。『ドンデンガエシ』の方もロックなんですけど、コーラスではハモリに挑戦しています。ほぼ初めてだったので難易度は高かったですね、何回も何回も聞いて練習しました!
– Talking about your song “Desugita Kui wa Utarenai”, have you ever had something good or bad happen to you for sticking out?
-『出すぎた杭は打たれない』という曲にちなんで、今までに出すぎて失敗したり成功したような経験はありますか?
Mizuki: When I was an understudy there were times when I was dancing a lot. On a song called “Watashi, Choi to Kawaii Urabancho” I had to do a lot of hard headbanging, and used my whole body during rehearsal. They would tell me, “This is just a rehearsal so you don’t have to put so much into it,” but because I was an understudy at the time I really put everything I had into it. I couldn’t hold my head up because I tried too hard.
研修生の時に踊りすぎちゃった、ってことはありましたね。「私、ちょいとカワイイ裏番長」という曲で、激しくヘッドバンギングをするんですけど、リハーサルでもすごい全力でやってたんです。「リハーサルだからそんなに頑張らなくて良いよ」って言われたんですけど、その時は研修生だったから一生懸命やって。でもそうしたら、首がぐにゃぐにゃになっちゃって。やりすぎたなあと思いました…。
– Tell us about your resolution for the Budoukan final.
-武道館ファイナルに向けた意気込みを教えて下さい。
Mizuki: When we performed at Budoukan before, I danced too hard and thought I was going to faint… I danced too hard and it was like I couldn’t get enough air. I think it can’t be helped to be serious, but I want to be careful not to overdo it. I want to have good control.
室田:前回の武道館公演のときは、踊りすぎて途中で倒れそうになってしまったんです…。緊張と、激しく踊りすぎたのとで、酸欠みたいになっちゃって。緊張するのは仕方ないと思うんですけど、次は上がりすぎないようにしたいですね。いい感じにコントロールしていきたいと思います。
– Please give us a message for your overseas fans.
—では、海外のファンの皆さんにメッセージをお願いします。
Mizuki: I love Western anime and dramas. Like Wizards of Waverly Place or Hannah Montana. I like the Disney Channel and Western music. So I want to give a performance that people overseas can enjoy, too. Thank you very much!
室田: 私、海外のアニメとかドラマが大好きなんです。例えば『ウェイバリー通りのウィザードたち』『ハンナ・モンタナ』とか。ディズニーチャンネルとか、海外の歌も大好きなんですよ。なので、海外の方に喜んでもらえるようなパフォーマンスを、私もしていきたいなと思います。Thank you very much!
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ANGERME Official site : http://www.helloproject.com/angerme/
Photo by Mime Soga
Translated by Jamie Koide